“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Momenze: The Summer I Turned Pretty (Summer #1)

on neděle 9. prosince 2012
AUTOR: Jenny Han
ČESKÝ NÁZEV: Léto, kdy jsem zkrásněla (Léto #1) 
TAGY:
YA, dívčí román, romantické, léto

ANOTACE
Belly svůj život měří na léta. Všechno dobré a všechno kouzelné se stává mezi červnem a srpnem. Zima je období, kdy odpočítává týdny do dalšího léta, období, kdy je daleko od domu u pláže, od Sussanah a hlavně od Jeremiaha a Conrada. Jsou to kluci, které Belly zná už od svého úplně prvního léta - byli skoro jejími bratry, jejími prvními láskami a všechno mezi tím. Čím víc se však během jednoho léta, jednoho strašného a skvělého léta, všechno změní, tím víc vše skončí tak, jak celou dobu mělo.

UKÁZKA
 Steven do mě šťouchl loktem. "Myslíš na Conrada?" zeptal se posměšně.
 Pro tentokrát byla odpověď ne. "Ne," vybuchla jsem.
 Máma strčila hlavu mezi naše sedadla. "Belly, tobě se pořád líbí Conrad? Podle toho, jak věci vypadaly minulé léto, jsem myslela, že se možná děje něco mezi tebou a Jeremiahem."
 "COŽE? Ty a Jeremiah?" Steven vypadal znechuceně. "Co se stalo mezi tebou a Jeremiahem?"
 "Nic," řekla jsem oběma. Cítila jsem, jak mi ruměnec stoupá do tváří. Přála jsem si mít už opálení, které by to zakrylo. "Mami, jen proto, že jsou dva lidi dobří kamarádi, neznamená to, že spolu něco mají. Už to nikdy znovu nevytahuj, prosím." 

• • •
(Bez spoilerů)

PŘÍBĚH: Stejně jako hrdinka odpočítává vše na léta, celý příběh je jedno velké léto doplňované vzpomínkami na ta minulá. Děj nesrší zrovna originalitou a ve své podstatě je i průhledný, ale kdo něco takového u knih na prázdniny řeší? Kniha však nabízí obyčejný zamilovaný příběh s troškou drama, který vám však díky své nenucenosti, úžasné letní atmosféře a skutečnosti, že i milostný trojúhelník dokáže vybočovat z onoho amerického vzorce a být prezentován v normální, únosné podobě, bude v závěru připadat perfektní.

POSTAVY: Všechny jsou v podstatě směsí lidských vlastností, z nichž některé budete mít na nich rádi, jiné vám budou lézt na nervy - jejich charaktery jsou zkrátka lidské. Belly pro mě byla typem hrdinky, jejíž přítomnost člověk v jistých mezí snese. Dva bratry, bych zase přirovnala ke zmrzlině. Jeremiah - sladký jako vanilka, která vás nikdy nezklame.Conrad - zpočátku hořký jako čokoládová zmrzlina, které později přijdete na chuť, až si uvědomíte, že čokoládovou vlastně milujete.

STYL PSANÍ: Jenny Han bych zřejmě neoznačila za spisovatelku, která mezi ostatními vyčnívá jako banán v koši zeleniny, naopak by se její jméno mohlo v kupě amerických YA autorek snadno ztratit. Avšak to na jejím lehkém stylu psaní neubírá kvality, naopak díky tomu čtenáři děj ubývá velmi rychle a začínající angličtináři se nemusí bát po knize sáhnout.

SLOVO ZÁVĚREM: Velmi zdařilá kniha, která v oblasti letního čtiva patří zřejmě mezi nejpopulárnější. Má v sobě totiž všechno, co holka na horké letní dny strávené lenošením v lehátku potřebuje: oddechový děj, romantiku, dva fešné bratry a trochu komplikací navrch. Pokud není léto, nemusíte zoufat, kniha se totiž podle mě hodí i na zimní večery, protože jen čtení o létě stráveném u pláže, jak ho popisuje Jenny Han, vás dostatečně zahřeje. 

Knihu si můžete díky nakladatelství JOTA přečíst v češtině pod názvem 
Léto, kdy jsem zkrásněla!



• • •

MOJE HODNOCENÍ: 5/5

1 komentářů :

Simcsa řekl(a)...

Pekne zhrnuté. :)

Okomentovat