Recenze: Mrazení (Vlci z Mercy Falls #1)

on neděle 22. ledna 2012
AUTOR: Maggie Stiefvater
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Shiver (The Wolves of Mercy Falls #1)
TAGY: YA, paranormální, romantické, vlci

Romance mezi vlkodlaky. Něžný milostný příběh prodchnutý působivou melancholií a tragikou.
V lesích kolem amerického městečka Mercy Falls u kanadských hranic žijí vlci. Jednoho dne stáhnou z houpačky u nedalekého domu malou Grace. Pokoušou ji, ale vlk se žlutýma očima ji odtáhne do bezpečí. Od té doby dívku vlci fascinují, zvlášť její zachránce. Když o několik let později vlci napadnou Graceina spolužáka, chlapi z městečka vezmou pušky a uspořádají na ně hon. Ještě ten večer najde Grace na verandě svého domu postřeleného chlapce se žlutýma očima. Je to její vlk. Sam žije dva životy. Zimy tráví ve vlčí kůži se svou smečkou, v létě je na pár měsíců člověkem, než ho mráz promění zpátky ve vlka. Každý rok je však doba, po kterou může být člověkem, kratší. Sam ví, že přijde rok, kdy už na sebe lidskou podobu nevezme. Jenže ani on ani Grace se s tím nechtějí smířit, ne teď, když se konečně setkali. Jenže zima se blíží a Sam musí bojovat, aby neztratil sám sebe a taky Grace. Protože tentokrát už to bude navždy.

Jejich hlasy se mi zarývaly do hlavy, byly příliš hlasité a bylo jich hrozně moc. Cítil jsem, jak se kolem mě všechno točí, oni sami i moje kůže, všechno to vířilo a kroužilo, ale hluboko ve mně zůstávalo jakési nehybné, pevné jádro.
 Grace. Držel jsem se toho jména zuby nehty. Když si ho uchoám v hlavě, všechno dobře dopadne.
 Grace.
 Třásl jsem se a nedokázal přestat. Kůže se ze mě odlupovala.
 Grace.
 Kosti s emi smršťovaly, bodaly, naléhaly na svaly.
 Grace.
 Její oči mě nepouštěly, i když jsem přestal cítit sevření jejích prstů na pažích.
 "Same," řekla. "Zůstaň se mnou."
• • •

TYPICKÉ MOTIVY
Kniha se z počátku tváří jako další z těch, které vyprávějí o neuvěřitelné lásce na celý život vzdorující nešťastnému osudu, jedno klišé střídá druhé a sladká romance hlavních hrdinů až vyvolává bolest zubů. Ano, Mrazení by se v podstatě dalo zařadit do široké škály těchto YA knih, avšak s tím rozdílem, že zde se to autorce podařilo využít ve svůj prospěch. Je to právě komplikovaný vztah Sama a Grace, na němž je kniha založená a spolu s bojem o svou lidskost, poznáním sebe samého a snahou udržet si svou tvář a život.udává celé knize tón.

SAMI PROTI OSUDU
Šest let uplynulo od doby, kdy malou Grace napadli vlci z lesa za jejich domem; šest let od doby, kdy ji ten zvláštní žlutooký zachránil před zbytkem smečky. Je tomu právě šest let, co se začal psát příběh Sama a Grace. Jako sedmiletý byl Sam pokousán vlky a v důsledku toho každou zimu schazuje svou lidskou kůži a mění se ve vlka. Grace od onoho incidentu s každým příchodem zimy vyhlíží svého vlka, aniž by věděla, že ji ve své lidské podobě několikrát málem oslovil. Letos je to však pro Sama jiné, protože tento rok je naposledy člověkem. O to bolestnějí je přijmout tento fakt poté, co ho Grace zachrání a po letech tichého vztahu a překonání propasti mezi nimi mohou být konečně spolu. Ani jeden z nich ještě není připravený se toho druhého vzdát, avšak znatatelnější známky mrazu a zimy nelze ignorovat navždy.

LÁSKA, S NÍŽ TAJE I LED
Ústřední dvojicí je Sam a Grace, na nichž stojí celý příběh, o čemž napovídá už jen samotný fakt, že se spolu dělí o roli vypravěče. Kniha nabízí i další dějové linie, které však nemohou konkurovat hlavnímu tématu lásky a ustupují tak do pozadí. To by mohlo vadit těm čtenářům, jimž hlavní pár do oka moc nepadne, protože naprostou část prostoru a pozornost na sebe strhávají právě oni. Vše se točí kolem Sama a Grace a v podstatě o nic jiného až do konce nejde. V opačném případě můžete být stejně jako já strženi osudem lásky, která nevědomky čekala na svou chvíli, aby jí pak hrozil nespravedlivý a předčasný konec. Zamilovala jsem si je a i přes spoustu otřepaných frází, které mě tu ale díky podmanivému a láskyplnému podání pohladily na duši, jsem jim držela palce až do samotného závěru.

MELANCHOLIČTÍ VLCI
Vlkodlaci jsou dnes v literatuře pro mladé dospělé naprosto běžnou záležitostí, avšak jen hrstka autorů se odváží pojmout tuto tématiku po svém a dát jí jiné barvy. Maggie Stiefvater smělě představila svou vlastní verzi proměny člověka ve vlka, kterou na mě udělala dojem. Autorka má nádherný styl psaní a skutečně si umí pohrát se slovy tak, že jimi nejednoho člověka okouzlí. Posmutnělý a melancholií protkaný, avšak romanticky laděný děj se tak čte velmi dobře. Krásnými slovními spojeními, myšlenkami, jež ve vás najdou své místo a něžnými scénami, v nichž se budete chtít ztratit navždy, přesvědčí kniha o své výjimečnosti i některé z vás. Mrazení nestrhne složitou zápletkou, ani neustálým napětím a dobrodružností. Kouzlo knihy tkví v tom, že ačkoli nebude velký problém knihu občas odložit, o to větší však bude radost se k ní znovu vrátit.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 5/5