Recenze: Dokážete udržet tajemství?

on úterý 17. července 2012
AUTOR: Sophie Kinsella
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Can You Keep A Secret?
TAGY: román pro ženy, romantické, vtipné

Optimistické, ale smůlou pronásledované Emmě Corriganové se začíná dařit. Už skoro rok má stálé zaměstnání v podniku Panther Cola, po boku jí stojí skvělý přítel, a dokonce se před ní rýsuje naděje na pracovní postup. Všechno se ale zvrtne po schůzce s jedním nespokojeným klientem. Naprosto zničená se vrací z jednání letadlem a cestou se v hrozivé situaci během turbulencí svěří se svými nejintimnějšími pocity pohlednému muži na vedlejším sedadle. Když pak nazítří přijde do práce, ke svému zděšení zjistí, že její tajuplný společník je sám velký Jack Harper, šéf americké společnosti Panther Cola, který se vydal na týdenní návštěvu britské filiálky podniku. Toto zjištění odstartuje celou sérii chaotických, citově vyčerpávajících a komických situací, které zavádějí Emmu, její nejlepší přítelkyni – workoholičku Lissy a jejich příšernou spolubydlící Jemimu do světa bláznivých příhod, tajností a krkolomných náhod, v němž i Jack, do kterého se Emma zamiluje, má svá tajemství.

"Myslím, že nezemřeme," oponuje mi. Ale stejně jako já se pevně přidržuje opěradel. "Tvrdili, že je to jen turbulence -"
 "Samozřejmě!" Z hlasu mi zaznívá hysterie. "Přece nám neřeknou 'Fajn, lidičky, je s vámi amen!'" Letadlo se znovu propadá o kus níž a já vyděšeně chytám svého souseda za ruku. "Tohle určitě nezvládneme. Vím to. Je to tak. Je mi pětadvacet, proboha. Nejsem na to připravená. Vždyť sem doteď nic nedokázala. Ještě jsem nepřivedla na svět děti, nikomu jsem nezachránila život..." Oči mi ulpívají na titulku článku "Třicet věcí, které musíte stihnout před třicítkou". "Nevyšplhala jsem na vysokou horu, nenechala jsem se potetovat, dokonce jsem ani nezjistila, kde mám bod G..."

• • •

TAJEMSTVÍ V CIZÍCH RUKOU
Emma je jen kousek od dokonalého štěstí, kdy k záviděníhodnému příteli jí chybí přidat jen povýšení v práci. Po fiasku, v které se promění její pracovní schůzka s klienty v Irsku, se Emminy naděje na postup dočista vypaří. Když pak letadlem, kterým se zdrcená a s obavami vrací domů, začnou cloumat velmi silné turbulence, strach ze smrti v kombinaci s trochou alkoholu rozvážou Emmě jazyk a ona úplně všechna svá tajemství vyklopí vedle sedícímu Američanovi. Později ji jen uklidňuje to, že ho vlastně už nikdy neuvidí, avšak z neznámého posluchače se, jak dalšího dne Emma zjistí, naneštěstí vyklube zakladatel společnosti, v jejíž britské pobočce Emma pracuje. Kromě toho, že je Jack Harper velmi sympatický a přitažlivý, je pro Emmu nebezpečný i tím, že má v rukávu všechny její tajnosti.

PREMIÉRA SE SOPHIE KINSELLA
Jméno Sophie Kinsella jsem poprvé slyšela ve spojitosti s její zfilmovanou knihou Báječný svět shopaholiků. Vzhledem k mému vztahu k nakupovaní mě kniha svým tématem moc nezaujala ani nelákala a mám dokonce takový pocit, že jsem neviděla ani ten film. Ale hodnocení a komentáře  lidí na GR chválící především autorčin humor  u jejího kousku se zajímavým názvem Dokážete udržet tajemství? mi nedaly a já musela knihu prozkoumat blíže. Ani nevím proč, ale v hlavě mi pak okamžitě vyskočila Meg Cabot (nedělejte, že nevíte, jakou slabost pro ni mám) a už to jsem považovala za dobré znamení, které se záhy během čtení proměnilo ve skutečnost, protože podobně jako Meg Cabot, i Sophie Kinsella ovládá um podávat svůj příběh s jedinečným ženským vtipem.

O ŽENÁCH PRO ŽENY
Prostřednictvím úsměvných až záchvat vyvolávajících situací, v nichž se hrdinka ocitne kvůli své puse, rozvíjí autorka myšlenku, jaké důležité zastoupení v životě mohou tajemství mít - jedněch je potřeba, za ty druhé by měla zaskočit spíše upřímnost. Co by mohli čtenářky ocenit, tak je fakt, že díky zlaté průměrnosti hlavní  hrdinky je možné se s ní ztotožnit, ať už se jedná o otravné kolegy, stejně otravnou spolubydlící, přehlížející rodiče, větší velikost oblečení nebo i o touhu po dobrodružství, jinak řečeno, děsu z monotónnosti,  nebo přání zažít takovou romanci, která by vás zvedla ze židle. I v tom tkví síla tohoto románu pro ženy - že je skutečně o ženách.

KE KÁVĚ MÍSTO ZÁKUSKU
Jak jste mohli usoudit podle mých slov výše, byla jsem s knihou nadmíru spokojená. Bez jakýchkoliv očekávání od knihy jsem se bavila od začátku až dokonce, a přestože jsem na některých místech mírně kroutila hlavou, doporučila bych ji určitě dál. Vtipů je tu hodně, romance tak akorát a postavy jakoby vypadly z vašeho života. Navíc zábavných knih, které by opravdu plnily svůj účel, a u nichž by jste si po, ať už fyzicky nebo psychicky, namáhavém dni odpočinuly, není prostě nikdy dost.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 4/5

- ZDROJE: 1, 2, 3, 4, 5