Recenze: Obchodník s deštěm

on sobota 20. října 2012
AUTOR: Nathaniel Richard Nash
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Rainmaker
TAGY: drama, veselohra, romantická komedie, 30. léta na Západě USA

Otec a bratři Lízy Curryové se více trápí jejími možnými vyhlídkami na manželství než suchem, které zabíjí jejich dobytek. Když se objeví podvodník a snílek Bill Starbuck se slibem, že přivolá déšť, stane se také prostředkem vedoucím k Lízině proměně.

• • •

NOUZOVÁ SITUACE VOLÁ PO DRAMATU
V době, kdy mnoho času a někdy i chutí na čtení nezbývá, je ideálním řešením sáhnout po nějaké té divadelní hře - většinou jsou to uzoučké knížky, které slupnete za chvilku a zároveň trochu utěšíte čtenářské srdíčko. A když se navíc ještě jedná o drama zadané jako téma referátu v rámci literárního semináře, člověk jedině uvítá, že tím zabije dvě mouchy jednou ranou. Obecně mám radši komedie než tragédie, a Obchodník s deštěm je jednou z těch skutečně milých a romantických variant.

MUŽ, KTERÝ PŘINESL DÉŠŤ A VÍRU
Líza Curryová, jediná žena, má už nejvyšší čas se vdát. Manžela se jí snaží především najít její otec a bratři Jonáš s Jimem, jenže s ne moc spolupracující Lízou, která nepředstavuje zrovna ideál všech mužů, to není vůbec jednoduchá záležitost. Ta totiž nevěří, že by mohla být někým považovaná za krásnou, tudíž postrádá jisté sebevědomí, schopnost zaujmout muže a schovává se raději za svými knihami. Rodina se mimo jiné musí potýkat s dlouhým obdobím sucha, které jejich statku nesvědčí. A právě v tu pravou chvíli zavítá do domu Curryových Bill Starbuck, jenž se představí jako obchodník s deštěm. Ten se zaručí, že za poplatek 100 dolarů jim do čtyřiadvaceti hodin přivolá déšť jakéhokoliv druhu. Jeho přítomnost však není pouze naději pro vyprahlou zem a vymírající dobytek, ale i pro majitele statku.

ŽIVOT JEDNÉ RODINY
Krása v každém člověku, víra v sebe sama, schopnost doufat v naději. To vše zní jako přemrštěně optimistická hesla z motivačního letáku nebo reklamy, avšak pravdou je, že právě to je hlavní náplní Nashovy hry. I přes to se ale celý děj drží vlastně v rovině, která působí opravdově a realisticky. O samotné rodině Curryových by se jen stěží dalo mluvit jako o perfektní rodině vystřižené z románu. Naopak jsou to obyčejní a průměrní lidé se vším všudy, kteří se potýkají jak s okolními problémy, tak i s těmi vnitřními a v rodinném kruhu, způsobené hlavně rozdílností mezi jejich povahami.

JAZYK A ZÁVĚR
Na větším spádu děje a na tom, že rychleji utíká před očima, se podílí hlavně jazyk, z něhož komičnost sama odkapává. Ať už se jedná o Lízinu, dalo by se říct, ráznost, za níž stojí život mezi muži, házené dvojsmysly nebo v textu mezi řádky přítomnou ironii. Co by se ale dalo Obchodníkovi s deštěm vytknout, tak to je poněkud ukvapený závěr. Rozumím, že dramata svým omezeným rozsahem stránek často svazují svým autorům ruce, ale přesto se nezbavím dojmu, že se jednalo o slabší moment hry.

VZTAH IMAGINACE A SKUTEČNOSTI
Autor se prostřednictvím svého nekomplikovaného příběhu a postav zaměřuje na důležitou rovnováhu mezi fantazií a vnímáním reality, kdy nadbytek jednoho a nedostatek druhého jsou zkrátka extrémem, který většinou nevede k ideálnímu a spokojenému životu. Oslavuje proto ten způsob pohledu, kdy se člověk dokáže dívat na svět okouzlenýma očima a stát při tom nohama pevně na zemi. A myslím, že tenhle postup platí i při čtení tohoto díla - užívejte si Nashův příběh a berte ho s rezervou.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 4/5

ZDROJE: 1, 23, 4, 5