“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Lovkyně snů #1: Procitnutí (RC review)

on sobota 19. listopadu 2011
AUTOR: Lisa McMann
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Wake (Dream Catcher #1)
ČESKÝ NÁZEV: Procitnutí (Lovkyně snů #1)
DATUM VYDÁNÍ (ČR): 07.10.2011
NAKLADATELSTVÍ: FRAGMENT
TAGY: YA, paranormálno, romantické, záhadné


ANOTACE:
Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...

UKÁZKA
23:19
V tom se ocitne v podivném domě. Ve špinavé kuchyni. Blíží se k ní obrovský netvor - mladý muž, který má místo prstů nože.

Janie přestane vidět silnici před sebou. Dupne na brzdu a vyřadí na neutrál. Zašátrá po ruční brzdě, a než ochrne, stihne zatáhnout za páku. Tohle je tedy síla.

Netvor k sobě přitáhne židli s vinylovým potahem, zvedne ji a zatočí s ní nad hlavou.

Jenže to není ruční brzda. Je to otevírání kapoty.

A pak ji hodí. Židle proletí okolo Janie.

Janie neví, že to je otevírání kapoty.

TRAILER


Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla ještě jednou moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT, kde si můžete první díl s názvem Procitnutí objednat TADY.

• • •
(Bez spoilerů)

• OKNO DO DUŠE •

Říká se, že sny jsou odrazem naší duše - skrývají v sobě naše nejtajnější přání, tužby, obavy, tajemství, což z nich dělá něco osobního, něco, co je součástí nás samých. Co kdyby ale existoval někdo, kdo by měl k tomuhle našemu zranitelnému místu svůj vlastní klíč? Seznamte se s Janie, u níž nahlížení do cizích snů je na denním pořádku. S matkou alkoholičkou a žijící na podpoře to nemá sedmnáctiletá dívka už tak zrovna jednoduché,  takže když k tomu připočteme to, že se jí pokaždé v blízkosti spícího člověka zatmí před očima a ona se zničehonic propadne do jeho snu nebo noční můry, dalo by se říct, že jí není co závidět. A škola nebo volný čas? To taky nestojí za řeč. Zatímco ve škole většina jejích spolužáků neudrží oči otevřené na moc dlouho, čímž jí přidělávají jen další problémy, tak mimo ni si musí Janie zase přivydělávat v pečovatelském domě, aby mohla pak později na nějakou dobrou univerzitu. A tak se Janie, aniž by se někomu se svým tajemstím svěřila nebo byla blíže porozumění tomu, proč se jí tohle děje, snaží přežívat každý den pokud možno bez nehod a co nejdál od usínajících lidí...

• KDY A V KOLIK •

Recenze na příběh lovkyně snů na mě už předtím často vyskakovaly ze zahraničních blogů, ale musím se přiznat, že jsem knize nikdy nevěnovala dostatek pozornosti a dokud nebylo oznámeno její vydání u nás, tak jsem ani pořádně nevěděla, o co by v knize mělo jít. Téma vkrádání se do lidské mysli během spánku mě však poté velmi zaujalo a na knihu jsem byla hodně zvědavá.
Co mě nejprve vykolejilo, tak to byl styl, jakým je kniha psána. Autorka si moc nepotrpí na podrobné popisování a vleklý děj - věty jsou takovým zvláštním způsobem strohé a "osekané", rozhodně ne tak květnatě rozvité, jak bývá u knižních děl zvykem. Zda-li se jedná o klad nebo zápor? Ani to a ani to. Je z toho určitě cítit autorčin osobitý styl, který svou neuhlazeností a syrovostí nemusí sednout hned tak každému. Já sama jsem se s tím zpočátku trochu prala, než jsem zjistila, že tohle psaní á la "vojenské hlášení", kde se pomocí na minutu přesných časových údajů dozvídáme o minulých i současných událostech ze života Janie, se mi vlastně zamlouvá a čte se velmi snadno.

• KDYŽ SE DVA HLEDAJÍ •

Hlavní hrdinka Janie by se řadila mezi ty, které vás prostě na první pohled nijak neohromí, ale naopak ani neznechutí. Pro mě byla celkem fajnovou holkou a únosnou hlavní hrdinkou. Vzhledem k situaci doma se držela dobře a přestože se často nemohla vyrovnat svým spolužákům, líbilo se mi, že se nesnažila stát se jednou z nich, mermocí zapadnout a bůhví co ještě. Vedle Janie tu máme dalšího ztroskotance... tedy bývalého ztroskotance. Cabel na tom totiž býval podobně jako Janie a k tomu ještě lajdák a potížista, jenže v poslední době se změnil tak, že ho skoro nikdo nepoznává. Kniha vzhledem ke svému krátkému příběhu nedávala zatím příliš prostoru k vybudování nějakého pořádného vztahu, ale musím říct, že ti dva se mi k sobě hodí. Netvrdím, že ty jejich podivné neshody a náhlá znovushledání mě občas neiritovaly, ale tak znám i horší případy složitých vztahů.

• ZJEVENÍ VE SNU •

Byl to právě autorčin sen, který dal vzniknout této sérii. Přesně tak, Lisa McMann jako námět pro svou knihu využila vlastní zkušenosti, kdy se jí v noci zdálo o tom, jak nahlíží do snu svého manžela. Rozhodně zajímavý příběh "za oponou". A autorka se jeho zpracování zhostila vskutku dobře. Nebylo to zrovna podle mých představ a některé části mi přišly skoro až neskutečné, ale kdybych teď prohlásila, že se mi kniha nelíbila, tak bych lhala. Dostane se vám té správné dávky tajemnosti, jenž vás dostatečně navnadí a vy už jen čekáte, co se z toho vyklube. Tahle knížečka v sobě skrývá takové zvláštní cosi, co se s vámi táhne po celý děj, aby vás nakonec v závěru ťuklo do nosu s tím, že více se toho dočkáte v pokračování, které, jak slibuje konec Procitnutí, má stoprocentně co nabídnout.

• • •

MOJE HODNOCENÍ
3,5 / 5

0 komentářů :

Okomentovat