“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Recenze: The DUFF (Designated Ugly Fat Friend)

on úterý 29. listopadu 2011
AUTOR: Kody Keplinger
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The DUFF (Designated Ugly Fat Friend)
TAGY: YA, dívčí román spíše pro starší čtenářky, současná fikce

ANOTACE:
Sedmnáctiletá Bianca Piper je cynická a loajální, a zdaleka si nemyslí, že je tou nejhezčí ze svých kamarádek. A taky je příliš chytrá na to, aby se nechala okouzlit sukničkářem a hezounem školy Wesleym Rushem. Bianca ho ve skutečnosti vlastně nesnáší. A když ji nazve "DUFF" (ošklivá tlustá kamarádka), vchrstne mu do obličeje svou colu.
Situace doma ale není zrovna moc v pohodě, takže Bianca zoufale touží po rozptýlení, což nakonec skončí u líbání s Wesleym. Horší ale je, že se jí to líbí. Toužíc po úniku, ocitá se Bianca najednou ve vztahu nepřátelé s výhodami.
Dokud se ovšem všechno ještě víc nepokřiví. Ukáže se, že Wesley není zas tolik špatný posluchač, a že jeho život taky za moc nestojí. Bianca najednou s hrůzou zjišťuje, že se začíná zamilovávat do kluka, o němž si myslela, že ho nenávidí víc než kohokoli jiného.

UKÁZKA:
Mohla jsem to ukončit tady. Mohla jsem se postavit a opustit místnost. Mohla jsem to nechat skončit tím polibkem. Ale neudělala jsem to. Otupující pocit, který mi přinášelo líbání s ním, byl naprostá euforie - taková výška - takže jsem nemohla snést to pomyšlení, že bych se toho měla vzdát tak rychle. Možná jsem nenáviděla Wesleyho Rushe, ale byl klíčem k mému útěku a v tom okamžiku jsem ho chtěla... potřebovala jsem ho. 

• • •
(Bez spoilerů)



ESCAPE FROM REALITY
Tak jako někteří utápějí svůj žal nebo smutek v alkoholu, drogách nebo se jiní před problémy schovávají pod haldou práce, Bianca by si nikdy nepomyslela, že bude na své strasti v životě zapomínat zrovna při nezávazném sexu. A už vůbec ne s člověkem, který se jí se svou pověstí Don Juana hnusí z celé školy snad nejvíc a přezdívá jí nelichotivě Duffy (neatraktivní dívka v partě kamarádek, přes kterou se kluci dostanou k těm ostatním). Jenže problémy doma začnou být nesnesitelné a Bianca se necítí příliš na to, aby se svěřila svým dvěma nejlepším kamarádkám. Jediné, po čem touží, je prostě zapomenout a mít klid. A ten kupodivu nachází ve Wesleyho posteli. Jenže vyhýbat se problémům neznamená, že samy zmizí. Navíc jejímu vztahu-nevztahu s Wesleym se na obzoru rýsují komplikace ve chvíli, kdy Bianca zjišťuje, že ten děvkař, s kterým teď tráví tolik volného času namísto s kamarádkami, není až tak opovrženíhodný, že má stejně jako ona celkem pohnojený život a že si jsou vlastně docela dost podobní.

JUST HOW IT IS
Překvapil vás obsah knihy? Jestli se cítíte být pohoršeni pouze z tohoto, tak radši ruce pryč. V dnešní době se člověk sice setkává se sprostými slovy nebo sexuálním kontextem téměř na každém rohu, ale v YA literatuře je tato oblast života docela dost cenzurována. Nechci teď vyznít jako někdo, kdo chce mermomocí kazit dnešní mládež a prosazovat sex a vulgarismy v knihách, ale sami přece musíte tušit, že věneček po svatbě dnes ztrácí skutečně málo lidí a že překládaná slova sakra nebo kruci jsou často silnými eufemismy. Proto si mě Kody Keplinger svou knížkou naprosto získala - mluví o věcech na rovinu, nebere si servítky a ukazuje teenagery v celé jejich podobě. Svět a životy jejích postav jsou opravdu světem a životy mladých lidí. Nebojí se ostřejšího slovníku, nevnucuje romantické představy á la Hollywood a píše tak, že jí to čtenář skutečně věří. Autorka podává celkem otřepaný námět ve své vlastní verzi tak, že je kdekomu úplně jedno, jestli už něco podobného četl nebo jestli už dopředu tuší, do jakého konce příběh dospěje. Mně to bylo úplně šumák, protože jsem si čtení užívala a skvěle jsem se bavila, což podtrhoval Kodyin styl psaní, který byl kombinací sarkasmu a břitkého jazyka, čili něco jako sama hlavní hrdinka.

UNEXPECTED FEELING
Hlavní postava a zároveň vypravěčka Bianca Piper se mi okamžitě zalíbila. Ačkoli to není žádná typická americká kráska z reklamy, v knize se nám nepředstavuje jako nějaká šedá myška, která si jen neuvědomuje, jak hezká ve skutečnosti je a tak nějak se stane, že padne do oka tomu největšímu krasavci široko daleko. Kdepak, přestože si Bianca myslí, že přitažlivostí se nemůže rovnat svým nádherným kamarádkám, je zdravě sebevědomá a okolí si dokáže získat po svém. A tak zaujala i Wesleyho. Ten by sice spal se vším v dosahu jednoho metru, ale svým způsobem se mu její drzost a ne vždy příjemná upřímnost zamlouvá. Och bože, jak já si ty dva zamilovala. Možná vám to může znít jako ohraná písnička, ale není tomu tak, protože scénář je tentokrát tak nějak naruby. Po vzájemných dotycích a polibcích si k sobě nevědomě hledají cestu, ve chvílích, kdy jsou na dně, nacházejí útěchu v náručí toho druhého a objevují spolu něco, co ani jeden z nich neočekával, že může přijít. A o to víc mi přirostli k srdci.

IT'S NOT ALL ABOUT "IT"
Děj knížky je postavený především na zápletce "nepřátelé s výhodami", ale za vším lze poznat i nějaký hlubší význam. Nejedná se zde jen o pouhé tlachání o tom, jak si spolu dva bez jakýchkoli předem daných slibů a  závazků užijí a jdou dál. Máme tu nešťastnou holku, která před hrozícím problémem přivírala oči a i když jen čekala na to, kdy plně zasáhne do jejího života, stejně nakonec není připravená unést jeho tíhu. Nehraje si na žádnou superhrdinku, která by se postavila a odhodlaně čelila klidně celému světu - ne, skoro jako spousta z nás zvolila tu nejjednodušší cestu, čímž je útěk a předstírání, že se nic neděje. Soucítila jsem s Biancou a chápala jsem ji, proč se nechtěla svěřit kamarádkám. Ne nadarmo se totiž říká, že je snazší se vyzpovídat náhodnému cizinci než pak čelit lítostným pohledů svých nejbližších. Spousta lidí by mohla odsuzovat její jednání, ale je třeba brát zřetel na to, že se z ní kvůli tomu přece hned nestala nějaká lehká holka, co dá každému. Je třeba v tom spíš vidět útěk od reality, kde Wesley byl jakousi jízdenkou ke svobodě. The DUFF bych označila za realistický a nádherný příběh mladých lidí, kteří se snaží vyrovnat s tím, co si na ně připravil osud, a který je psán tak, jako by ho psal sám život.

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 5/5

0 komentářů :

Okomentovat