Podzimní dumání: Vliv recenze

on čtvrtek 24. listopadu 2011

Podzimní dumání pochází z podzimního speciálu Děsivý podzim, který pořádají Abyss se Syki.

"Vliv recenze"

Člověk je jen obyčejný tvor, který prostě v dnešním světě jen těžko zůstane nedotčený vlivy okolí, pokud by teda nebyl přímo zabarikádovaný někde v podzemním úkrytu bez pojítek k ostatním nahoře. I na tom, co si budeme chtít přečíst, mají část svého podílu média či názory těch, kteří měli s knihou už co dočinění.
"Tohle není zas tak dobrý." Jediná věta, která může zaznít od několika vašich známých, by mohla jednoduše poskvrnit - stačí takhle málo a červík pochybností si v hlavě už vrtá svou díru. Jistě, přesvědčit se o tom budete chtít sami, ale právě vyřčený výrok ostatních může tohle rozhodnutí posunout na pozdější dobu. Funguje to samozřejmě i naopak - reklamy a propagační materiály slibují něco naprosto famózního, všichni nadšeně prohlašují onen titul za knižní veledílo roku, čímž v nás probudí neuhašitelnou nedočkavost a někdy bohužel i plané naděje.
Na kolik dám na recenze? Uznávám, že u mě hrají celkem značnou roli než se rozhodnu pro nějakou knihu - ať už se jedná o nový přírůstek do mé osobní knihovničky nebo jen imaginární poličku to-read-soon. Není to tak o tom, že bych byla lehce zmanipulovatelná, spíš jako že ráda dám na radu jiných, kteří už měli s knihou tu čest. Kolikrát by mi takhle utekla nejedna dobrá kniha nebýt ostatních. Recenze na knížky čtu na ostatních blozích docela často a baví mě to, většinou se však snažím vyhýbat těm, které obsahují spoilery. Sice se nehroutím, jakmile si nějaký přečtu, ale přeci jen jsem radši, když mi recenze nevezme kousek napětí nebo tajemství, nad kterým jsem v závěru měla šokovaně kroutit hlavou:)
Čím mě dokážou na knihu nalákat, tak to je samozřejmě počet superlativů a konečné hodnocení:D Tak je jasné, že to není všechno. Oceňuju, když lidé ve svých recenzích knihu moc dopodrobna nerozpitvávají (proč bych pak jinak četla tu knihu?) ale naopak zas přehnaná strohost mi taky nic moc neřekne. Skvělé recenze jsou pro mě především ty recenze, které jsou napsané s lehkostí, nenuceně, občas s vtipem, zazní to nejdůležitější a především je znát, že je to recenzentův názor a pocity. Dokáže děj zaujmout? Umí autor dobře vyprávět? Jsou charaktery postav propracované tak, že si je člověk oblíbí? Probouzí v čtenáři příběh emoce? Pokud je na všechny otázky odpověď ano a zmínili jste to ve své recenzi, tak se s největší pravděpodobností budu chtít na knihu díky vám vrhnout.