Recenze: Pevné pouto

on sobota 28. května 2011
Autor: Alice Sebold
Originální název: The Lovely Bones
Tags: záhadné, drama, krimi, fantasy (nebe, duchové,...)

Anotace:

Když se poprvé setkáváme se čtrnáctiletou Susie Salmonovou, je už v nebi. Odtud vypráví příběh, který je zároveň děsivý i plný naděje.

Smrt Susie byla zbytečná a především brutální. Teď je v nebi, kde jí nic nechybí, má vše, nač si pomyslí... Až na jediné! Už nikdy nemůže být s těmi, které má ráda, nedospěje a neprožije to, co její dřívější kamarádi. Její pozemskou cestu přetrhl krutý osud. Susie však pozoruje, co se na Zemi dál děje. Vidí, jak se rodina snaží vyrovnat s její tragickou smrtí, jak všichni hledají cestu zpět k sobě. Pozoruje detektiva, který šetří její případ. Sleduje i toho, kdo jí přivodil smrt - svého vraha.
Příběh o nejhorší věci, která se může v rodině stát, je napínavý, děsivý, a přesto se v něm místy objevuje humor. Román o krutosti i lásce, hledání, paměti, spravedlnosti a smiřování se stal předlohou stejnojmenného filmu.

Ukázka:

To pevné pouto narostlo kolem mé nepřítomnosti: spoje - někdy chabé, někdy učiněné za cenu velikých nákladů, ale často velkolepé -, jež vznikly poté, co jsem odešla. A začala jsem vidět věci tak, že mi to umožnilo vnímat svět bez sebe v něm. Události spojené s mou smrtí byly jen kostmi těla, které se stane v jakémsi nepředvídatelném budoucím čase úplným. Cenou za to, v čem jsem se naučila spatřovat toto zázračné tělo, byl můj život.

Můj názor:

Jmenovala jsem se Susie Salmonová. Když jsem byla 6. prosince 1973 zavražděna, bylo mi čtrnáct.

Těmito slovy začíná Susie vyprávět svůj příběh.
Když se jednoho zimního dne vrací za tmy domů ze školy, potká na kukuřičném poli svého podivného souseda, pana Harveyho. Ten se jí svěří s tím, že se mu podařilo postavit jakousi místnost pod zemí, která by pak mohla děckám z okolí sloužit jako klubovna. A jelikož byla Susie už odjakživa zvídavá, po chvilce přemlouvání nakonec zapomene na rodinu, která na ni čeká s večeří, a ovládaná svou zvědavostí následuje pana Harveyho. Svou chybu si však uvědomuje příliš pozdě. Potom, co ji pan Harvey znásilní, ukončuje břitvou její mladý život.
A teď je Susie tady nahoře, ve svém dokonalém světě, kde se plní všechny její touhy. Sleduje odsud svého otce, který se nedokáže smířit s dceřinou smrtí, od rodiny stále vzdalující se matku, o rok mladší sestru Lindsey, v níž od Susiiny smrti všichni vidí sestru mrtvé Susie Salmonové, malého bratříčka Buckleyho, který se ptá po své nejstarší sestře, policejní vyšetřování vedené detektivem Fenermanem, snažícím se uzavřít případ a přinést tak klid do domu Salmonových, Raye Singha, s nímž mohla prožít svou první lásku, zvláštní Ruth, které se před odchodem do nebe dotkla, a samozřejmě svého vraha - muže, který ji připravil úplně o všechno.

Už delší dobu jsem si chtěla přečíst tuhle knihu, ale protože jsem na to tak nějak vždycky zapomněla, dostala jsem se k ní až teď. A vůbec nelituju toho, že jsem odolala filmu a přečetla si nejdříve původní knižní verzi.
Mám ráda všemožné dramatické, záhadné, detektivní nebo krimi příběhy a to průběžné odhalování, které k tomu patří. Proto byla tato kniha taková zvláštní - viníka jsem znala už od začátku. Jenže i když zde došlo k vraždě, není její vyřešení tím hlavním. Kniha totiž spíše sleduje osudy pozůstalých, jejichž životy to ovlivnilo.

Líbilo se mi, že v některých situacích neměla autorka potřebu se sáhodlouze vypisovat o myšlenkových pochodech všech postav- stačil náznak nebo obyčejný čin a člověku to došlo.
Dost mě šokovaly první stránky - asi po pár minutách jsem si uvědomila, že mám zatnuté zuby a napínají se mi svaly. Moc se mi nestává, abych chtěla co nejdřív konec první kapitoly. Ohromilo mě, jak prostě a bez cavyků bylo všechno podáváno.

Nemátla mě ani změť vzpomínek ani spousta jmen, protože to důležité vždy vystoupilo a postavy, o nichž tam všeho všudy sotva padlo pár vět, mi nevadily. Byly "neviditelné", ale stejně jsem vnímala jejich přítomnost - občas jsem třeba očekávala, kdy tam zas bude Hal Heckler, postava minimálně podstatná. Susie byla takové obyčejné děvče svého věku, stýskalo se jí a svým způsobem ji štvalo, že nedostala šanci, nebo spíš ztratila tu možnost, aby si prošla tak obyčejnými věcmi, jako třeba nástup na vyšší střední školu. Úzkostně proto prožívala vše, co její nejbližší. A ještě ke všemu byl její vrah, který v klidu vyjadřoval všem upřímnou soustrast, stále na svobodě a nikdo prostě neměl nejmenší tušení o tom, co je zač. Ten chlap se mi hnusil s každou stránkou a strašně jsem potřebovala, aby ho už někdo odhalil.

Nečekejte žádné pohádky, žádné obrovské převraty, žádné extrémní zaláskované výlevy hlavních hrdinů, žádné bitky na život a na smrt, žádné vtipy, které by vás dostávaly do kolen, žádné dojemné či smutné scény, z nich by vám bylo do breku. To, co vám kniha může dát je její prostota, pohled na život po smrti, všední dny obyčejných lidí.
Co jsem koukala na názory ostatních, tak se našli ti, které si kniha získala, a ti, které nudila a nebavila je. Průměrem dostala 3,65 hvězdičky z 5.

Jak už jsem se zmiňovala, byl podle knihy natočen film, a to pod taktovkou Petera Jacksona, který je podepsaný pod mega filmovou adaptací Pána prstenů. Já sama film viděla po dočtení knihy a musím říct, že nebyl vůbec špatný. Člověk, co nečetl předlohu, si ho užije více, ale pokud se vyhnete porovnávání, tak by se vám mohl líbit. Já osobně podobně laděné filmy zbožňuju, ale občas jsem si neodpustila kritické poznámky. Připravte se na typické dramatizování a zveličování, na které si filmový svět potrpí.