“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Knižní řetězovka

on středa 20. dubna 2011
Čeká mě pět úžasných volných dní, a ačkoliv mě po nich čeká ještě více písemek, radost z krásného počasí venku a vidina velikonočních prázdnin je prostě v přesile:D Svůj relax jsem se rozhodla započít touto na knihy orientovanou řetězovkou od Luu. Obsahuje 55 otázek, při nichž bude muset čtenář pořádně dolovat ve svém knižním koutku mysli:) Pokud nemáte nic na práci, tohle je dobrá věc na odreagování a zabavení;)




1. Oblíbená kniha z dětství?
Heidi, děvčátko z hor. Určitě jich bylo víc, ale tahle patřila mezi mé nejmilejší a je to i docela znát, soudě podle těch ohmataných stránek. A samozřejmě Harry Potter, na toho nesmím zapomenout. Všechny díly jsem měla z knihovny a nechtěla jsem se jich vzdát:D Taky jsem hodně ráda četla takové ty dětské detektivky jako Čtyři a půl kamaráda.

2. Co právě čteš?
Neopouštěj mě od K. Ishigura, ale tak nějak se nemůžu dostat přes těch prvních asi padesát stran. Začala jsem taky konečně číst Město ze skla od C. Clare a Máchův Máj, což máme za domácí úkol do hodiny literatury.

3. Máš právě teď nějakou rezervaci v knihovně?
Prosím, nekamenujte mě, ale až teď jsem se rozhodla vyzkoušet Vampýrskou akademii, na kterou pěje ódy každá druhá knižní blogerka:D Takže si budu muset počkat, až to tři lidi přede mnou přečtou, než se mi dostane první díl do rukou.

4. Knižný zlozvyk?
Příliš dlouhou dobu se zdržuju v knihkupectvích a knihovnách. Procházím těmi uličkami pořád dokola a natahuju se snad po všech knihách, které stejně pak vrátím na své místo. Lidi ze mě musí být nervózní.

5. Co máš právě půjčené z knihovny?
Neopouštěj mě (K. Ishiguro), Město ze skla (C.Clare), Pevné pouto (A. Sebold) a Ztracené memoáry Jane Austenové (S. James).

6. Máš čtečku e-kníh?
Leda tak ve svých snech:D Momentálně je to jen platonický vztah z mé strany, ale tak snad jednou...

7. Preferuješ číst jen jednu, a nebo více knih naráz?
Dříve jsem četla vždy jen jednu knihu, ale teď se řadím spíše mezi ty, kteří jich mají najednou rozečtených více, ale držím se svého rozmezí 2-3 knihy. Zjistila jsem totiž, že než se mořit s jednou knihou a oddalovat její čtení tím, že se budu zahlcovat jinými povinnostmi, je lepší jich mít načatých víc a pendlovat mezi nimi dle aktuální nálady:)

8. Změnily se tvoje čtenářské návyky, co jsi začala blogovat?
U čtení teď více přemýšlím:D Ne, opravdu, v hlavě se mi totiž pomalu přehrává recenze: toto stojí za zmínku, tohle mohlo být lepší, tahle část je divná, ...Zkrátka jsem více všímavá.
Jinak těžko říct, jestli čtu více. Spíš asi ne. Času je stále málo.

9. Nejhorší kniha, kterou si tento rok přečetla?
Zatím jsem měla š'tastnou ruku. Je to taky hlavně tím, že jsem jich letos zatím moc nepřečetla:/

10. Oblíbená kniha, kterou si tento rok přečetla?
Série Nástroje smrti od Cassandry Clare a Výjimečná od Kristin Cashore. Ještě teď se požitkářsky olizuju:D

11. Jak často čteš knihy mimo svůj oblíbený žánr?
No takhle, měla jsem nejradši detektivky, pak se k tomu přidaly historické a klasické romány, teď mi ještě učarovala YA fiction. Můj výběr knih tedy nemá žádné specifické hranice a přečtu téměř cokoliv.

12. Čteš někdy tu samou knihu vícekrát?
Přiznám se, že ano. Někdy mě popadne chuť sáhnout po něčem známém a oblíbeném. Stává se mi i, že si přečtu jen své oblíbené části a zbytek přeskočím:D

13. Dokážeš číst v autobuse?
Se svým žaludkem? Asi jen těžko, pokud bych neměla v plánu ohrožovat ostatní spolucestující. Tohle mě obzvlášť štve, když je cesta nekonečná a člověk nemá do čeho píchnout. Možná právě proto mám o dost radši vlaky. Jo, to je jiná...

14. Oblíbené místo na čtení?
Postel, nejlépe večer. To si tam tak zalezu s pěknou knížkou, zapnu lampičku, zachumlám se a spánek je rázem v čudu:D

15. Zásady při půjčování knih?
Pokud mi ji vrátí celou, v původním stavu a ne někdy za rok, tak nemám žádný problém ji půjčit. Přijde mi, že žádný nezodpovědný člověk, který by měl sklony knihám něco dělat, snad ani nečte.

16. Děláš knihám oslí uši?
Přetáhnout taková individua pravítkem přes prsty! Najít někde cár papíru a vložit si ho mezi stránky není těžké, nebo snad ano?

17. Píšeš si na okraje stran poznámky?
Ne.

18. A do učebnic?
Jen do učebnic na angličtinu a francouzštinu.

19. V kterém jazyce čteš nejraději? V kolika dohromady to zvládneš?
Stoprocentně v češtině. Je to jazyk, který znám od malička, a je to jednoduché a člověk nad tím ani nepřemýšlí. Donedávna jsem si nebyla  příliš jistá svou angličtinou co se týče čtení knih, ale teď už vím, že člověk by neměl mít předem hrůzu z něčeho, co ještě nezkusil.

20. Co musí kniha mít, aby sis ji zamilovala?
Děj a postavy, které by si člověk zamiloval. A "to něco", díky čemuž na knihu jen tak nezapomenu.

21. Co musí kniha mít, aby si ji doporučila dále?
To samé jako bod č. 20.

22. Oblíbený žánr?
Čtu téměř od každého žánru něco. Zatím se nejvíce drží detektivní/krimi, YA fiction a historické/klasické romány. Oblíbila jsem si i směs paranormálna s detektivní zápletkou.

23. Žánr, který čteš nejméně (ale chtěla by si víc)?
Poezie a horory. Ale to bych musela být chápavější  a menší strašpytel.

24. Nejinspirativnější kniha, kterou si tento rok četla?
A nejsou svým způsobem všechny tak nějak inspirativní?:) Ale nějakou, která by mi zásadně změnila život a převrátila ho vzhůru nohama, tak to asi ne.

25. Oblíbená svačinka ke čtení?
U čtení hladovím a umírám žízní:D

26. Jak často vybíráš knihu podle obálky?
Spíš si knihy díky obálce všimnu, což se hodí např. v knihovně, ale jinak že by můj výběr záležel zejména na vzhledu knihy, tak to se říct nedá. Jak se říká: Nesuď knihu podle obalu. Což tady v ČR platí tak dvojnásob.

27. Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?
Co člověk, to názor, takže beru v potaz názory i jiných a ať už si myslím o dané knize cokoliv, smířím se i se sebekrutější kritikou, pokud je něčím podložená a pravdivá.

28. Co psaní negativních recenzí?
Když můžou být knihy dobré, je jasné, že musí existovat i ty horší. A může to působít zle a špatným dojmem, ale kritizovat je mnohem jednodušší a navíc taková zábava:D
Přestože jsou mé recenze založené především na subjektivních pocitech a myšlenkách, vždy se snažím udržet si trochu toho nezaujatého nadhledu. Pokud je autorovo dílo skutečně pitomost, tak má potom smůlu.

29. Kdyby si mohla číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybrala?
Ráda bych zkusila slovenštinu, která je sice podobná češtině, ale pocit ze čtení bude určitě jiný, a něco složitějšího ve vietnamštině, což by udělalo obrovskou radost mamce, ale nabídka je holt omezená. Pokud bych byla hodně odhodlaná (čti: úplně mimo), tak bych si troufla na francouzštinu, kterou se sice učím nějaký ten pátek, ale mám pocit, jako bych neuměla kváknout ani ň.

30. Největší knižní výzva?
Přečíst úplně, ale úplně všechny knihy z povinné četby, které existují.

31. Největší knižní výzva, do které se stále bojíš jít?
100 knih / 1 rok. Nechápu, kdy to ostatní stíhají. Už jen to číslo o třech místech je nátlak.

32. Oblíbený básník?
Narozdíl od své kamarádky jsem v této oblasti úplný barbar:D Takže básnící, neroňte slzy, ale nikdy vám asi nebudu rozumět.

33. Kolik knih si obyčejně půjčuješ v knihovně?
Záleží na situaci, ale obvykle asi 3 nebo 4.

34. Vrátila si už knihu do knihovny, aniž bys ji přečetla?
Stydím se, ale ano, i takové tu už byly,

35. Oblíbená knižní postava?
Tak tohle je téměř absurdní otázka, pokud je tím míněno nějaké konrétní jméno. Nemám nějaké striktní měřítko, ale většinou jsou to silné charaktery s vlastním názorem, jazykem ostrým jako břitva, zvláštním smyslem pro humor/sarkasmus/ironii. Stává se taky, že mi tyto vlastnosti u některých postav spíš lezou na nervy:D

36. Oblíbený knižní záporák?
Zřídkakdy stojím na straně těch špatných. Pokud vůbec. Záporaci, kteří mi nějak utkvěli v paměti, mi spíš přijdou zajímaví sami o sobě.
Například je to zvráceně Belatrix Lestrangerová z Harryho Pottera, která mi zabila mého milovaného Siriuse (proč nemůžete být jako normální rodina?!). Valentýn z Nástrojů smrti není oblíbený, jen mi přijdou zatím zajímavé ty jeho myšlenkové pochody a celkově jeho vyobrazení.

37. Knihy, které si obvykle beru na prázdniny?
Nejezdím často pryč na moc dlouho. Ale když už, tak jsem si brala buď takové ty šíleně tlusté (člověk s nimi u vody, kde si lidi maximálně časopisem stíní oči, působí vtipně:D) a nebo pořádnou kupu oddechovek, nejčastěji historické příběhy.

38. Nejdelší doba, kdy jsi nečetla?
Těžko říct. Někdy to byl týden, jindy dva...většinou jsem se snažila si po nocích přečíst alespoň několik stránek.

39. Kniha, kterou si nedokázala/nemohla dočíst?
Čtvrtá třída, Lovci mamutů od Štorcha. Tenkrát jsem myslela, že to je moje poslední kniha:D

40. Co tě dokáže při čtení vyrušit?
Internet. Všetečné mladší sestry:D

41. Oblíbená filmová adaptace?
Pýcha a předsudek s K. Knightley.

42. Adaptace, která tě totálně zklamala?
Adaptace Jany Eyreové z roku 1996. Hlavně to obsazení bylo vybráno snad poslepu.

43. Jak často čteš spoilery?
Snažím se jim vyhýbat. Možná i proto se snažím spát nespoileroidní recenze, protože vím, jak je někdy těžké přečíst si něčí názor na knihu, aniž by při tom nenarazil na nějaká překvápka. Ale když už se stane, že se dozvím nějaké nežádoucí informace, nehroutím se a vlasy si netrhám.

44. Nejvíc peněz, kolik si na jedenkrát utratila v knihkupectví?
Do knihkupectví si chodím vždy pro jednu knihu, kterou mám ve většině případů dopředu vybranou. Nejvíce jsem utratila asi přes 750,- , když jsem kupovala k Vánocům ještě ségře knížku.

45. Jak často knihu před přečtením prolistuješ?
Jen tak zběžně - docela často. Že bych hledala spoilery - málokdy. Ale někdy zalistuju několik stránek dopředu, když se bojím, že mi umře oblíbená postava:D

46. Důvod, kvůli kterému bys knihu vzdala?
Nudný a táhlý děj, který mě ničím nezaujme, nic mi neříká a nevzpomínám si, co se dělo na předešlé stránce. Žádná zajímavá postava, kvůli které bych se donutila knihu dočíst.

47. Máš ráda knihy uspořádané?
Ráda to mám, ale sama je moc uspořádané nemám. Některé sice jsou uložené a seřazené, ale většinou položím knihu na nejbližší místo a takových komínků mám v pokoji vícero.

48. Knihy skladuješ, a nebo je posíláš dál?
Jsem typický skladovač - líbí se mi pocit, že jsem stále obklopená přáteli, když ti živí nejsou poblíž:D Jinak některé kousky dědí sestry.

49. Jsou knihy, kterým se vyhýbáš?
Přehnaně naivním a přeslazeným dívčím románkům plných zaláskovaných...stvoření. Mám ráda romantiku, ale čeho je moc, toho je příliš.

50. Kniha, která tě rozesmála?
Všechny knihy od Meg Cabot. Její svěží a vtipný styl psaní je na chmury to pravé!

51. Kniha, která tě naštvala?
Jejda, tak to si teď žádnou nevybavuju. Ale chvilky, kdy se u knihy rozčílím, mám docela často, ale spíš je to jen nad určitou scénou a takový ten typ hněvu, co rychle přejde.

52. Kniha, která tě rozplakala?
Je zajímavé, že u knih brečím o dost víc, než u filmů. Vzpomínám si na noc, kdy jsem četla Díru v duši od T. DeBartolo a bulela jsem jak želva. Jo, to byla noc.

53. Kniha, od které si neměla žádné očekávání, ale nakonec se ti líbila?
Těch bylo dost. Z té nejbližší doby to byla Dívka s pomeranči od J. Gaardera a Zavržený od B. Fitzpatrick.

54. Kniha, od které si očekávala hodně, ale nakonec se ti vůbec nelíbila?
Žádná taková snad ani nebyla. Hodně velké očekávání jsem měla od Pokání, protože film jsem si zamilovala, ale samotná kniha pro mě byla jen průměr a čekala jsem prostě od ní mnohem víc.

55. Oblíbené čtení na odreagování?
Nějaká pěkná romantická/historická oddechovka, nebo něco, co jsem už četla. Třeba Malé ženy - to je moje srdcovka:)

4 komentářů :

Kristina řekl(a)...

Vampýrská akademie se Ti bude líbit... já to četla po sérii Stmívání a byla do Stmívání blááááááááááázen, ale VA najednou na plné čáře vede :)))

Anonymní řekl(a)...

Ano, ano, VA si zamiluješ. To mi můžeš věřit! :)

Luu řekl(a)...

Přečíst úplně, ale úplně všechny knihy z povinné četby, které existují :D :D :D :D :D Toto je asi výzva pre viacerých z nás :D :D
Jana Eyrová 1996 bol obsadením des. A to, ako úplne zrušili celú poslednú tretinu knihy ma dostalo najviac -_- Verziu 2006 si videla?

Luu řekl(a)...

Tá 2006 je úplne fantastická - trochu netypická, ale fantastická. V prvej časti mi predstaviteľka Jany strašne nesadla, ale zhruba od polovice druhej som ju žrala úplne, a stala sa pre mňa naj Janou vôbec ♥_♥

Okomentovat