Recenze: Dávná kletba

on pátek 23. prosince 2011
AUTOR: Marianne Curley
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Old Magic
TAGY: YA, cestování časem, středověká Anglie, čarodějnice, černá magie

ANOTACE
Příběh neoblíbené patnáctileté dívky Kate, která se nalezne v novém vztahu ke komplikovanému mladíkovi Jarrodovi. Nejprve ho ale musí přesvědčit, aby vzal osud do vlastních rukou. Společně se vydávají na cestu do minulosti, kde nachází kromě kořenů zla spojených s dávnou kletbou také hluboké přátelství a něžný cit.
Napínavý fantasy román psaný čtivou formou z pohledu obou hrdinů. Potěší romantikou exotického děje i naprosto obyčejnými lidskými starostmi. Autorka si Dávnou kletbou získala velké množství mladých fanoušků, které později uchvátila tematicky podobnou trilogií Strážci času, jež nadchla i české čtenáře.

UKÁZKA
"Tvůj otec se ke mně před mnoha lety zachoval velmi nespravedlivě a hodně mi ublížil. Odlákl mi mou dámu, lásku mého srdce, úplně ji otrávil spoustou zbabělých lží, nehorázně nesmyslných pomluv. A ty mi teď náhradou dáš svou mladou ženu. Co mi bylo kdysi zcizeno, zase se mi vrátí." Zde se podívá přímo na mě, takže můžu sledovat, jak se mu po tváři pomalu rozlévá chladný úsměv. "Budeš skutečně skvostnou ozdobou Černého hradu, lady Katherine. Stejně jako by byla Eloise."
• • •

ČARODĚJNICE JAK SE PATŘÍ
První pohled  na obálku může být zavádějící a bez mučení se přiznám, že jsem do teď nějak nepochopila, co ta kostra kolem nápisu má představovat. Každopádně, přestože se jedná o knihu s tématikou cestování časem, žádné výpravy do pravěku na dinosaury se konat nebudou, jak mylně napovídá přebal knihy. Hlavní děj se totiž točí kolem šlechtické rodiny ve středověké Anglie, a to všechno je ještě okořeněno pořádnou dávkou čarodějnictví. Ne takového, které jsem zkritizovala v Modrá je barva nočních děsů. Naopak se mi dostalo pořádných kouzel a čárů tak, jak jsem si to představovala - tajemné zaříkávání, rituály při svíčkách za potřeby nechutných přísad, křišťálová koule, přírodní energie jejích živlů a další.

VZHŮRU DO STŘEDOVĚKU
Na patnáctiletou Kate pohlížejí v jejím rodném městě jako na podivína, a do stejného pytle hází i její babičku Jillian s tím, že jsou to bláznivé čarodějnice. A nejsou zas tolik daleko od pravdy, protože obě dvě se skutečně věnují staré magii. Kate však nikdy nepotkala někoho, v kom by dřímala taková moc a síla, jako v novém nemotorném spolužákovi Jarrodovi. Ten si toho však evidentně není vědom, a když mu Kate začne vykládat tyhle šílené nesmysly a bude se ho snažit přesvědčit o tom, že za tou jejich rodinnou smůlou vězí něco víc, rozhodne se jí raději klidit z cesty. Jenže tragédií postihující jeho rodinu přibývá, stejně jako počet neobvyklých projevů počasí ve městě. Zoufalý Jarrod nakonec kývne na cestu do středověké Anglie za svými předky, aby zabránil uvalení kletby na svou rodinu.

ČETBA PRO MLADŠÍ
S tvorbou z pera Marianne Curley jsem už tu čest měla, konkrétně jsem přečetla první díl její trilogie Strážci času. Jak vyplývá z názvu, i tady je hlavním námětem čas a návraty do minulosti. Autorčin styl psaní se mi zamlouvá - pestrý, živý, milý. Přestože věk hlavních hrdinů se pohybuje okolo patnácti let, často jsem na to zapomínala. Podobné pocity jsem měla už u čtení předtím zmíněného Vyvoleného. Podle mého názoru by autorka svým psaním skvěle zapadla mezi spisovatele píšící knihy pro mladší ročníky. Je z toho cítit taková ta dětská naivita a myšlení. Možná právě proto mi sem některé romantické chvilky postav nepasovaly. Pro některé starší jedince mohou být pasáže často nezáživné, proto kvůli způsobu, jakým je příběh napsán, bych řekla, že není zrovna pro každého a užijí si ho více spíš mladší čtenáři.

STŘEDOVĚKÁ POHÁDKA
Přesně takhle by se dala popsat ve dvou slovech Dávná kletba (eh, kromě těchto dvou:D). Samozřejmě s trochou obměn: krásná princezna v nesnázích by v tomto případě byla celkem chytrá čarodějnice, zachránce v lesklé zbroji trochu zbabělec a roztomile nešikovné trdlo a hlavní záporák elegán za každé situace. Curley je  zdařilou vypravěčkou, nebojí se barvitých popisů, dobře dokreslujících atmosféru, jejím postavám se dostává jistého psychického vývoje a dospění, předávání štafety ve vyprávění mezi Kate a Jarrodem je rozhodně zajímavé a i menší zvraty v ději osvěží příběh, přestože ti pozornější je budou zřejmě předpokládat. Když říkám pohádka, tak tím nemám na mysli, že je to celé procházka růžovým sadem - žádný z hrdinů to přece neměl nikdy jednoduché, že? Tady kromě tasených zbraní zamíchá kartami i černá magie, takže kdo ví? No stejně ale všichni asi víte, jak většinou pohádky končí...

• • •

MOJE HODNOCENÍ: 4/5