“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Recenze: Bezchybná

on pátek 9. září 2011
Autor: Lara Chapman
Originální název: Flawless
Tagy: YA, teen, romantické oddechové čtení, současná fikce
Hodnocení: 4/5

Anotace:
Sarah má před sebou poslední ročník střední školy. A i když je trochu knihomol a chce se dostat na prestižní univerzitu, aby mohla studovat žurnalistiku, doufá, že by třeba mohla potkat také svou první velkou lásku. A pak přijde do třídy Rock, a jako by se sny stalyskutečností. Ovšem má to dvě drobné vady na kráse. Jednou z nich je její neúměrně velký a nepřehlédnutelný nos a druhou fakt, že se do Rocka zamiluje také její nejlepší kamarádka bezchybná Kristen. Sarah se tak stává novodobým Cyranem.

Ukázka:
"Ale Kristen, zamysli se. Ty zase dobře víš, že to není tak, že by kluci žhavili satelitní linky mobilních operátorů, aby se mi denně dovolali a někam mě zvali. Jak bych je teda mohla odhánět?"
"Jenže ty jsi strávila roky tím, že jsi kolem sebe budovala ochrannou zeď proti lidem, kteří by tě mohli zranit. Ty se umíš hodně bránit a to možná odrazuje."
Můj názor:

I přestože je velmi chytrá a docela i hezká, nachází na sobě Sarah Burkeová jednu věc, s níž není zrovna dvakrát spokojená a pro ostatní je téměř nepřehlédnutelná - její příliš velký nos. Proto je Sarah ráda, že má Kristen, s kterou jsou už roky nerozlučnými kamarádkami. Obě by udělaly všechno na světě, aby ta druhá byla šťastná a Sarah by si zkrátka nedokázala představit život bez své nejlepší kamarádky, která vždy stála při ní a bránila ji před krutými posměváčky. Takže když do jejich třídy nastoupí nový student Rock a Kristen se do něj zamiluje, Sarah na její naléhání nakonec souhlasí, že jí se získáním jeho srdce pomůže. Třebaže jí samotné se Rock líbí, mají hodně společného a zdá se být pro Sarah prostě perfektní, odsune své city kvůli Kristen stranou a protože to její kamarádka neumí se slovy tak dobře jako Sarah, začne ji za monitorem "zastupovat".

Škola začala a já už nemám tolik volna, sil a tak nějak skoro ani chuť se do něčeho pouštět. Ale na Bezchybnou jsem byla zvědavá od té doby, co jsem četla chválu u Syki. Autorka se inspirovala velice známou divadelní hrou Cyrano z Bergeracu a podala tento námět ve své moderní a dívčí verzi, což jen utužilo mou zvědavost.
Když jsem knihu tedy zmerčila u nás v knihovně mezi novinkami, sáhla jsem po ní s tím, že něco romantického bez přítomnosti paranormálna mě příjemně odreaguje. No, rozhodně mohu knize poděkovat, že mi pomohla přežít poslední dva dny a uvedla mě do stavu naprosté spokojenosti.

Příběh Sarah mě totiž upoutal a chytil - už dlouho jsem nečetla nic, kde by vše bylo tak normální a jako ze života každého z nás.
Určitě je něco, co na sobě nemáte rádi - ať už jde o vlasy, postavu nebo kdoví co ještě; téměř všichni na sobě vidíme nějaké vady. U Sarah je to její velký nos. Naučila se s ním ale žít a nehodlá jít pod kudlu jen proto, že s tím mají problém ostatní. Za to, jak si stála za svým a měla se ráda taková, jaká je, jsem jí děsně fandila. Byla skvělou hrdinkou, padla mi do noty a její způsob uvažování a postoj se mi zamlouvaly. Má své vytyčené cíle, je svědomitá, svá a oddaná přítelkyně. Jenže i ona měla samozřejmě chvilky, kdy ji přepadaly pochybnosti, okolí na ni vyvíjelo tlak a ona tak sváděla vnitřní boj, do něhož se ještě připletl zamotaný vztah nejlepší kamarádky a kluka, o kterého tolik stála.

No a že je o co stát. Kluků jako je Rock Conway je totiž až žalostně málo, skoro jsem ho těm holkám záviděla. Přátelský sympaťák z Atlanty s drsnými rysy, kterého to táhne k literatuře? Jeeez, toho chci taky.
Další výraznou postavou je kamarádka Kristen. Správně by ji měl člověk nesnášet a mít chuť po ní něco hodit, když se chová tak bezohledně. Ano, v jistých okamžicích mi připadalo, že se podobá malému dítěti, ale i přesto bylo jasně vidět, že pro ni Sarah hodně znamená a že ve své roli dobré kamarádky umí chodit. Prostě žádná anti-hrdinka a totální bitch.

Pasáže, které se mi taky obzvlášť líbily, byly ty, kdy se v ději objevila maminka Sarah. Víte, povinností každé matky je milovat své dítě, ať je jaké je. Takže v otázce plastiky se většina z nich drží názoru "jsi dokonalá taková, jakou tě příroda stvořila". Jenže tady je pohled její mámy ovlivněn i tím, že ona sama si prošla stejnou situací jako její dcera, tudíž to vidí z obou stran. Sarah do ničeho nenutila, avšak ji ani nezakazovala, nevyvracela. Navíc mi jejich velmi blízký, otevřený vztah hodně připomněl moji kamarádku, která také žije jen se svou maminkou a jsou podobnou dvojkou jako Sarah a paní Burkeová.

V dalších momentech, kdy byla Sarah na vážkách kvůli svému dlouholetému přátelství s Kristen na jedné straně a lásce k ideálnímu Rockovi na straně druhé, jsem se přistihla při tom, co bych dělala na místě Sarah já, jak bych se zachovala, čemu bych dala přednost. A takové knihy, s jejichž příběhem se dokážu ztotožnit, považuju za velmi dobré a řekla bych, že stojí za přečtení. Díky knihám sice utíkáme od reality, ale díky některým si člověk uvědomí, že to, co cítí nebo se děje jemu, může se dít i jiným.

Ach ano, vím, že ve frontě na zrecenzování stojí ještě spousta knih, jejichž recenze kvůli momentálnímu nedostatku času stále odkládám, ale dnes jsem dočetla toto, je pátek a víte, jak to mám s tím psaním "začerstva". K ostatním mám poznámky, takže se na to o víkendu určitě vrhnu:)

2 komentářů :

Melori řekl(a)...

vždycky mám radost, když si přečtu recenzi, která jako by mi z duše mluvila, takže díky moc za tu tvoji, a btw kluků jako Rock opravdu po světě moc nechodí, ale jsou a stojí za to si na ně počkat :)

annejude řekl(a)...

Melori:
Moc děkuju, vždy mě potěší, když to někdo cítí stejně a odnáší si z knihy takové dojmy jako já:)
Ano, určitě někde existují, jedinou otázkou jen je, jestli bude mít člověk to štěstí a narazí na ně:D

Okomentovat