Hunger Games #3: Síla vzdoru (RC review)

Český název: Síla vzdoru (Hunger Games #3)
Datum vydání (ČR): duben 2011
Nakladatelství: FRAGMENT
Tagy: YA, dystopie, sci-fi, dramatické, napínavé

Anotace:
Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním, přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...

Ukázka
Ale šupinaté stvůry vítězí, a jestli se mě bude držet dál, stáhnou dolů i ji. "Pusť mě, Prim!" A ona mě konečně pouští.Ve vodních hlubinách zůstávám úplně sama. Slyším jen vlastní dech, ale vyžaduje obrovské úsilí, abych nabrala do plic vodu a znovu ji vypudila. Chci přestat dýchat, jenže moře se do mě vlévá proti mé vůli. "Nechte mě zemřít. Nechte mě odejít za ostatními," prosím ty, kdo mě udržují naživu, ať už je to kdokoliv. Nikdo neodpovídá.
Trailer

Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla ještě jednou moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT, kde si můžete třetí díl Hunger Games objednat TADY.

PŘÍBĚH

Po dramatickém konci Čtvrtoher je všechno jinak. Třináctý kraj, který byl donedávna považován za srovnaný se zemí, se ve skutečnosti před lety odpoutal od nadvlády Kapitolu a začal fungovat jako samostatný celek. Dvanáctý kraj, od vždycky nejméně populárnní kraj, je nyní zničen a nezbylo z něj víc než jen trosky a mrtvá těla těch , kteří se nestihli zachránit. Ostatní uprchli do Třináctého kraje, kde se přizpůsobují novým podmínkám.
A mezi nimi je i Katniss Everdeenová. Jenže děsivé události, které předcházely příchodu do Třináctého kraje, si vybraly svou daň a po té dívce v plamenech jakoby se slehla zem. Navíc si celou dobu dělá starosti o Peetu, jenž zůstal  v rukou nemilosrdného prezidenta Kapitolu. Poháněná nenávistí a vidinou umírajícího Snowa se na konec na naléhání prezidentky Třináctého kraje a ostatních vůdců odboje stane Katniss opět reprozdrozdem a tváří revoluce. Jenže každá válka sebou přináší oběti... a tahle rozhodně není žádnou výjimkou.

by Asphyxia-pallida
Třetí a zároveň poslední díl je tu a s ním i další porce napětí, krve a emocí. Řekla bych, že všechny díly série  jsou jistým způsobem navzájem odlišné a na jiné úrovni, jen nedokážu najít to správné slovo, jak to pojmenovat. Prošla si jako její hrdinové neskutečným vývojem a spolu se závěrečným dílem dospěla na žebříčku vyspělosti opravdu vysoko.
Síla vzdoru rozhodně není mírumilovným příběhem, kde jsou na konci všichni spokojení jak blechy a žijí si svůj šťastný happy end. Kdepak. Na nic si nehraje, ukazuje tvrdou realitu tak, jak je a nepřikrášluje si ji. Popisům opravdu nepěkných zranění, kterých je tu dost, se nevyhnete, protože autorka to neodbývala obyčejným "byla to smrtící rána" nebo "na místě hned zemřel". Stejně jako u předchozích dílů, i tady zůstanete  čas od času nedočkaví, šokovaní, znechucení, poraženi návalem pocitů...I přesto se mi však zdálo, že co se týče děje, bylo třetí pokračování o malinko slabší než ty ostatní, takže status Vražedné pomsty jako mé nejoblíběnější části zůstává nezměněn.
Suzanne Collinsová však svým vypravěčským stylem, který nezklamal ani tentokrát, odvedla určitě skvělou práci, zodpovězela na všechny nevyřčené otázky a svým syrovým, takovým realistickým, nepřehnaným zakončením mě naprosto ohromila.

POSTAVY

by Ratgirlstudios
Podle mého názoru se největšího vývoje postav, představení jejich odlišných tváří a ukázání je v jiném světle, dostalo nejvíce právě v tomto díle.
Katniss jsme zastihli zrovna v jednom z jejích nejtěžších období, kdy není daleko od zhroucení a chybí jen kousek k tomu, aby dostala nálepku "psychicky narušená". Její vývoj jsem sledovala už od prvního dílu s obrovským zájmem a očekáváním. Musela se popasovat s těžkým osudem, s překážkami, které ji do cesty nastražil, přetrpět všechny ztráty, a i přesto, jak moc byla na začátku odvážná a odhodlaná, nevyšla z tohohle boje bez šrámů.
by snowhiskers
Nový pohled se nám naskytl na Peetu. Starý Peeta je totiž vinou Kapitolu nenávratně pryč. Je tvrdší, zmatený a nucen svádět boj se svým vnitřním já a naučit se znovu důvěřovat, ačkoliv mu jeho mysl říká přesný opak. Dostal se do stádia, kterého se nejvíce obával: pomalu ztrácí sám sebe. I když už nikdy nebude tím dobrotivým pekařem s neposkvrněnou duší jako dřív, jeho vůle je silná, díky čemuž má šanci se aspoň k tomu člověku aspoň přiblížit.
Na scéně se objevuje znovu Hurikán. Z mladíka, kterému jsem příliš nevěnovala moc pozornosti, se tentokrát vyklubal kdosi, jehož postoj mě nehorázně vytáčel. Nechápejte mě špatně, možná bych totiž byla i schopná pochopit důvod jeho smýšlení, ale z té jeho hluboko zakořeněné nenávisti a odhodlání zničit všechny jsem zatínala zuby. Nová změna charakteru se týka i Finnicka, z jehož sebevědomého já toho moc nezbylo. S každou novou scénou jsem ho litovala čím dál víc a jeho životní příběh mě zastihl nepřipravenou, jeho upřímná láska ochromovala každičký můj nerv v těle a nakonec mě tenhle kluk rozplakal. Kdo mi pil krev, tak to byl samozřejmě už od začátku největší favorit prezident Snow, k němuž se tentokrát přidala i Coinová, prezidentka Třináctého kraje. Jejich touha po moci, kterou měli v úmyslu dostat za každou cenu, mě doháněla k šílenství.

OSTATNÍ

Nechci se moc znovu opakovat o tom, co už bylo zmíněno v minulých recenzích, ale...opakování je matka moudrosti:D
Autorka si za vypravěče zvolila hlavní hrdinku, skrz kterou je pomocí ich- formy a přítomného času celá kniha vyprávěna. Neměla jsem možnost porovnat překlad s originálem, ale pokud mohu mluvit za sebe, rozhodně se jedná o velice povedenou práci překladatele. Počešťování jmen už je jakousi specialitou Čechů, takže nemá smysl se tím nějak sáhodlouze zabývat - stačila jsem si zvyknout, ale stále mi není moc po chuti číst o Hurikánovi nebo Cetkie atd. Zachování původního přebalu opět hodnotím jako velké plus, stejně tak jako jednoduché, avšak nápadité označení částí a kapitol uvnitř.

KONEČNÝ VERDIKT

Ano, se závěrečným dílem jsem se dobrala konce této dystopické série, jejímuž kouzlu nemálo lidí podlehlo. Toto pokračování se taktéž neslo v duchu akčních a krvavých scén, překvapivých zvratů a emotivních pasáží, které nenechaly jedno oko suché. Dokázala mě upoutat na tolik, že jsem se neodvažovala číst ji zároveň s jinou knihou a potvrzuje, že celá série by neměla chybět v poličce žádného YA fanouška. Obrovské plus získává autorka za vykreslení a vývoj postav, stejně tak jako obdiv, jak se s tím vším dokázala s přehledem vypořádat. Síla vzdoru je velice povedené zakončení trilogie Hunger Games, jež zkrátka vybočuje z řad průměrnosti a právem má nárok na 5 bodů z 5.