“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Recenze: Nezapomenutelná cesta

on pátek 12. srpna 2011
Autor: Nicholas Sparks
Originální název: A Walk To Remember
Tagy: YA, real-life fikce, romantické, dojemné, smutné
Moje hodnocení: 3,5/5

Anotace: 

Nový román Nicholase Sparkse Nezapomenutelná cesta se opět vyšplhal do závratných výšin na amerických bestsellerových žebříčcích – až na místo nejvyšší. Jejími hrdiny jsou mladá dívka Jamie Sullivanová a sedmnáctiletý syn známého kongresmana Landon Carter. Jamie, dcera duchovního, je těžce nemocná a ví, že její dny jsou sečteny. Landon dochází k poznání, že se do Jamie k vlastnímu úžasu hluboce zamiloval. Dívka se totiž chová úplně jinak než jeho spolužáci, kteří ji považují za "divnou". Jamie je i ve smrtelná nemoci plná optimismu. Ukazuje Landonovi, jak je důležité přátelství a pomoc druhým, jakou hodnotu má láska k bližnímu. Učí ho znát cenu odpuštění, cenu dobrého skutku, cenu neochvějné víry. Landon ví, že žádný lék na světě nemůže Jamie vyléčit, dopřát jí delší život. On jí však může poskytnout něco, co si na své tak krátké pozemské cestě vždycky přála.

Ukázka:
"Šla bych moc ráda," řekla konečně. "Za jedné podmínky."
Uklidnil jsem se a doufal jsem, že to nebude nic
příliš hrozného.
"Ano?"
"Musíš mi slíbit, že se do mě nezamiluješ."
Podle toho, jak se smála, jsem věděl, že žertuje. Vydechl jsem úlevou. Musel jsem připustit, že Jamie měla někdy docela dobrý smysl pro humor.
Usmál jsem se a slíbil jsem jí to.
Můj názor:

Sedmnáctiletý Landon se ve svém rodném městečku neteší příliš dobré pověsti - flákač z bohaté rodiny, v té době rebel, který to nikam nedotáhne, no, zkrátka odstrašující příklad pro hodné děti a naprostý opak pastorovy dcery, o níž si, stejně jako ostaní, myslí svoje. Proto by ho nikdy nenapdalo, že to bude právě ona, s kým půjde na taneční večírek. Jenže poté, co se s Landonem jeho přítelkyně rozejde kvůli jinému, holek, kterému by mu mohly dělat doprovod už moc nezbylo, takže se Jamie stává jeho poslední možností. A když se pak oba podílejí na školní hře, začnou se navzájem poznávat a trávit spolu víc času, až Landon dojde jednoho dne k poznání, že se vlastně do té podivné dívky zamiloval.

Jméno Nicholas Sparks je ve vodách romantických knih už docela profláklé, pomohly tomu i celkem známe filmové adaptace. Nezapomenutelná cesta je moje první "Sparksovka", jak říká moje kamarádka, a vybrala jsem si ji právě kvůli filmu, který mám ráda. S vědomím, že předlouha bude jiná, jsem vzala knihu bez očekávání do ruky a nyní musím říct, že jsem udělala dobře, protože nic převratného nebo překvapivého na mě stejně nevyskočilo. 

Landon není špatný kluk a v podstatě nedělá nic, z čeho byste byli nyní pohoršeni, jen padesátá léta byla prostě jiná doba. Je to typický kluk jako každý jiný - záleží mu na tom, co si myslí jeho kamarádi a nechce vybočovat z davu. Jamie je zato dívkou, které jsou dnes, a vlastně možná i tenkrát, raritou. Tím nechci nikomu křivdit, ale zkrátka... Jamie byla pro mě jak zázrak chodící po zemi. Laskavost, dobrota a boží víra v jednom. Skoro jsem jí až záviděla ten její optimismus, radost z čehokoliv a silnou víru. Ti dva si i přes značné rozdíly k sobě pomalu nacházejí cestičku a těší se ze vzájemné společnosti, i když vědí, že to tak nebude navždy. Landon se díky Jamie naučil, co znamená věřit a dalo by se možná i s nadsázkou říct, že mu pomohla stát se lepším člověkem.

Rozdíly, předsudky, láska mezi dobrou dívkou a o něco méně dobrým chlapcem, předem daný osud, jedno zamilované gesto a slovo za druhým...to vše vykouzlí úsměv na tváři a vymáčkne slzu u všech romantických duší. Oddechové, milé čtení večer do postele. Příběh to byl silný a krásný, o tom žádná, ale přesto mi tam něco málo o proti filmu chybělo. 

0 komentářů :

Okomentovat