“At some point, you just pull off the Band-Aid, and it hurts, but then it's over and you're relieved.”
- Looking for Alaska by John Green -

Recenze: Proč? 13x proto

on středa 10. srpna 2011
Autor: Jay Asher
Originální název: Thirteen Reasons Why
Tagy: YA, non-fikce, dramatické, záhadné, sebevražda
Moje hodnocení: 5/5

Anotace:
Clay Jensen je úplně normální kluk na střední. Jednoho dne na verandě najde balíček – krabici od bot v balicím papíře, bez zpáteční adresy. A uvnitř... 7 magnetofonových kazet. Kdo dnes poslouchá kazety? A má si je on vůbec na čem přehrát? Ale když Clay ze zvědavosti zasune první kazetu do sterea, svět se mu obrátí vzhůru nohama. Z reproduktorů se totiž ozve hlas Hannah Bakerové – jeho spolužačky, která spáchala sebevraždu. Proč tedy znovu vstupuje do jeho života? A navíc ho svým způsobem obviňuje z toho, co se stalo... proč? To je otázka, která se mu stále převrací v hlavě a na těch sedmi kazetách je 13 důvodů...

Ukázka:
Dalšího dne, Marcusi, jsem se k něčemu rozhodla. Rozhodla jsem se, že zjistím, jak budou lidé ve škole reagovat, když se jeden ze studentů už nikdy nevrátí. Jak se to zpívá v té písničce: "Tak buď sbohem, nevrátíš se, moje milá Valentine..."Opírám se zády o plakát v plastovém rámu a zavírám oči. Poslouchám, jak někdo právě všechno vzdává. Někdo, koho jsem znal. Někdo, koho jsme měl rád. Poslouchám. A přesto je už pozdě.
Můj názor:

Hannah Bakerová byla sice na škole nováčkem, ale pověst stačila získat velice rychle. Byl to jen začátek, který vedl ke špatnému konci. Nyní, po Hannině sebevraždě, se ke Clayi Jensenovi dostává krabice se sedmi kazetami, určené 13 lidem, kteří jsou nějakým způsobem zodpovědní za její smrt. A Clay, jenž nikdy neudělal nic špatného, natož Hannah, nemá vůbec tušení, proč je jedním z nich. Clay proto celou noc naslouchá jemu známému hlasu a s hrůzou očekává, kdy na řadu přijde on. Jenže předtím ho ještě čekají kazety s příběhy ostatních, kteří Hannah ublížili. Postupně, s každou další magnetofonovou kazetou, nabývá Clay přesvědčení, že se na lidi na Hannině seznamu nebude už nikdy moct dívat stejnýma očima. A že mohl něco udělat, něco změnit a zachránit tak Hannah.

Byla jsem skoro až překvapená, jak se mi kniha líbila a jak jsem se do ní rychle začetla. Může vás odradit to, že už vlastně od začátku víte, jak příběh skončí, avšak cílem je právě ono proč. Postupně odkrýváte nové skutečnosti, poznáváte skrz příběhy mrtvou Hannah a samozřejmě stejně jako Clay jste zvědaví, co tam ten chudák kluk dělá. Věděla jsem, že téma knížky bude vážnějšího rázu, že bude smutné, jiné, ale jak jsem řekla, nebyla jsem si jistá, co mám čekat a obávala jsem se, aby se to nakonec neubralo přehnaně kýčovitým směrem. Jenže mě se to, naštěstí, vážně líbilo.

Hannah jakožto hlavní tahoun příběhu mě zaujala. S jakousi pověstí do knihy přišla a s jinou zase odešla. Je to normální holka s normálními starostmi, s nimiž se pere, jenže oni se stále na sebe nabalujou. Důvody, kvůli kterým se Hannah zabila mohou spoustě lidem připadat jako maličkosti, které za to nestojí, ale stejně nějakou tou svou částí s hlavní hrdinkou soucítíte a rozumíte jejím pocitům, protože jsou to problémy všední a nějakým podobným trápením jste si někdy prošli i vy. Clay byl typem kluka, který se mi zamlouvá - rozhodně si nehrál na pana Perfektního, měl pověst toho milého klučiny odvedle, svým způsobem byl trochu nesmělý, nestyděl se za své slzy, ale i tak měl takové to klučičí uvažování. Příběh je docela obyčejný, ale mě přišel až neskutečně přirozený, plynulý, s tím správným množstvím emocí, žádné tlačení na pilu - o to víc mě překvapilo, že za příběhem stojí skutečně muž.

Kniha není žádným trhákem v literatuře, nemusí se líbit každému, ale pokud se rozhodnete dát na mé doporučení a přečtete si ji, a to i poté, co budete tváří v tvář čelit hrůznému pubertálnímu přebalu, který, jako by to nestačilo, to ještě schytal zvracení-vyvolávajícím odstínem růžové, můžete očekávat jinak vyprávěný příběh, kde se podařeně střídají pohledy dvou hlavních hrdinů. Příběh založený na myšlenkách, jimiž se zabývá nejeden teenager. Příběh, během jehož čtení bude nad vámi ve vzduchu viset jedna jednoduchá otázka.

0 komentářů :

Okomentovat