Percy Jackson #1: Zloděj blesku (RC review)

Český název: Zloděj blesku (Percy Jackson a Olympané #1)
Datum vydání: září 2009
Nakladatelství: FRAGMENT
Tagy: YA, fantasy, bohové, polobohové, řecká mytologie

Anotace:
Jmenuji se Percy Jackson.
Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi? Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Ukázka

"Dohromady vzato je to skoro jisté znamení. Když čteš, utíkají ti písmenka ze stránky, je to tak? To proto, že máš mozek vyladěný na starořečtinu. A ta hyperaktivita - jsi impulzivní, nevydržíš sedět ve třídě klidně. To jsou tvoje bojové reflexy. V opravdovém boji ti zachrání život. A ty problémy s pozorností, to je proto, že toho vidíš moc, Percy, ne málo. Máš dokonalejší smysly než obyčejní smrtelníci. Učitelé tě samozřejmě chtěli léčit. Většinou to byly nestvůry. Nechtějí, abys viděl, jaké doopravdy jsou."
Trailer

Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla ještě jednou moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT, kde si můžete první díl Percyho Jacksona objednat TADY.
PŘÍBĚH

Percymu je dvanáct a většina lidí ho má za potížistu, o čemž vypovídá fakt, že za posledních šest let vystřídal víc než dost škol. Ať už byl jakýkoliv, nikdy v životě by ho nenapadlo, že by mohl být synem boha. Jenže být polobohem sebou nenese jen dobré vychytávky, ale také nepřátele, v tomto případě mýtická stvoření z bájí, která vám jdou po krku. Jediným bezpečným místem, kde by se mohl Percy ukrýt, je zřejmě tábor polobohů na Vrchu polokrevných, kam se ho i přes možné překážky rozhodne jeho máma dopravit.
Zde se setkává s lidmi jako je on, prochází tréninkem a nakonec se k němu přihlásí jeho vlastní otec. Tahle událost však jen odstartuje celé Percyho dobrodružství - je obviněn z krádeže Diova blesku a nakonec se se svými přáteli vydává na výpravu, jejímž cílem je dostat se do podsvětí  a získat mocnou zbraň zpět, aby zabránili válce mezi trojicí nejmocnějších bohů, odhalit skutečného pachatele, očistit své jméno a osvobodit mámu, ať už je kdekoli.

by rabidgoldfish333
K sérii o malém polobohovi jsem přistupovala s minimálním očekáváním a malou obavou z modernizace řecké mytologie, kterou mám velice ráda. Avšak Ricku Riordanovi se podařilo mě hladce vtáhnout do děje, a to i přesto, že mi už nějaký ten pátek není dvanáct, což jsem před čtením považovala za další problém. Autor nemá potřebu zahlcovat mladého čtenáře duchaplnými monology a vnitřním soubojem hrdiny, naopak si zvolil cestu akce a sázení dobrodružství za dobrodružstvím, takže se nemůže stát, že by se člověk začal nudit. Vše tak pokračuje svižně a rychle, kniha se čte velmi snadno a nápaditým způsobem, jakým spisovatel skloubil historii s dnešní dobou, úspěšně a zajímavě přiblížil antický svět. I přestože jsem konec odhadla správně, stejně jsem si čtení užila, a to i s  mladší ségrou, která knihu četla už dříve a teď si ji četla přes mé rameno podruhé. Je jí dvanáct, takže z toho možná přeci jen měla větší požitek.

POSTAVY

by doscintia
Percy je zkrátka příkladem rošťáka a řekla bych, že je i jedním z nejtypičtějších příkladů hlavních hrdinů podobných knih. Není to svatoušek, ale v jádru je to hodný kluk, není ani chytrý, ani hloupý, dokáže se postavit za kamarády a celkově se mnohým bude jevit jako sympaťák.
Annabeth hraje v trojici kamarádů roli té chytré a inteligentní. Dokáže být kousavá, má svou hlavu a jde si za svým. Vždyť jako dcera Athény dělá jen čest svému původu.
Grover je takový zmatený ňouma, v dobrém slova smyslu. Tolikrát mi na tváři vyloudil úsměv, že bylo nad slunce jasné, že si tohohle satyra oblíbím.

Jinak se na stránkách vystřídá spousta známých řeckých bohů a stvůr, kteří jsou prostě takoví - jak bych i věřila - jací byli dřív, jen v moderním hábitu. Takže Dionýsos alias pan D. je otrávený, trochu protivný nedobrovolný abstinent, Arés zase tvrďák prohánějící motorku atd. atd.

OSTATNÍ

Vím, že to není vina překladu, ale co mě vážně dostalo a rozsekalo, tak to jsou názvy kapitol. Heh, téměř s jistotou mohu říct, že jsem se s podivnějšími titulky snad ani doposud nesetkala. Jinak je kniha přeložena přesně tak, aby to vyhovovalo mladším - záživně, nesložitě; udivila mě teda akorát velikost písma, ale zřejmě je to spíše přínos.
Obálka byla změněna, naštěstí však je na první pohled zajímavá a jen málo očí by ji přehlédlo, mě se líbí možná i více jak originál.

KONEČNÝ VERDIKT

Přestože je knížka určena především mladšímu osazenstvu, nemusel by jí pohrdnout ani starší milovník fantasy příběhů, pokud se s tím smíří a ponechá mysl otevřenou. Kniha vám zaručí mnoho dobrodružství, okénko do života s řeckými bohy, momenty k pobavení a hlavně příběh, který zaujme a získá. Prostředí, které mu autor vdechl život, se mi moc líbí a za sebe můžu říct, že se těším na to, až se mi do rukou dostane další příběh Percyho Jacksona, proto dávám 4 body z 5.
Druhé pokračování se jmenuje Moře nestvůr.